04 Ιουνίου 2014

Προχειρότητες στην Παιδεία

Τις τελευταίες μέρες, μετά τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών, γίνεται μεγάλη κουβέντα για έναν ανασχηματισμό που θα δείξει πως η κυβέρνηση (δηλαδή, βασικά ο πρωθυπουργός) αφουγκράζεται τις απαιτήσεις του κόσμου και προχωράει βελτιώνοντας τη σύνθεση (που θυμίζει το άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του αλλιώς). Μέσα από τα υπουργεία στα οποία θα γίνει σίγουρα αλλαγή, ακούγεται το υπουργείο Παιδείας (ναι, το Π κεφαλαίο). Κι αυτό δεν είναι παράξενο αφού με τη σημερινή ηγεσία του το υπουργείο εκτός απ' το να κάνει επίδειξη πυγμής, σ' όλα τ' άλλα θέματα τρέχει να προλάβει να φανεί πως κάτι κάνει αλλά αυτό γίνεται την τελευταία στιγμή. Πριν λίγες μέρες έγραφα πάλι για τις καθυστερήσεις στην προετοιμασία των βιβλίων (αν και τα βιβλία του δημοτικού είναι ήδη στα σχολεία, τα βιβλία του Λυκείου τώρα ξεκινάνε να γραφτούνε, άρα δύσκολο να είναι έτοιμα όταν αρχίσει η νέα σχολική χρονιά) αλλά και για την περίφημη "Τράπεζα θεμάτων" τον νέο θεσμό που εφαρμόζεται από την φετινή Α' Λυκείου.

Όταν έγραφα εκείνο το σημείωμα, το περιεχόμενο της τράπεζα δεν ήταν γνωστό. Τότε ακόμα υπήρχε η αναγγελία πως τα θέματα θα ήταν γνωστά απ' την επόμενη μέρα. Μιας και τα θέματα δεν ήταν γνωστά, δεν μπορούσα να κρίνω το πώς ήταν δομημένη, απλά αυτό που ήξερα ήταν πως υπήρχε πίεση χρόνο στο να εμφανιστεί ένας όγκος θεμάτων και πως για να δημιουργηθεί αυτός ο όγκος ζητήθηκε από όποιον ήθελε να στείλει θέματα. Υποτίθεται πως θα υπήρχε μια επιτροπή η οποία θα έκρινε ποια ήταν κατάλληλα και πιθανά να τροποποιούσε όσα ξέφευγαν από τις νόρμες. Επιτροπή υπάρχει και καλοπληρώνεται, αλλά δεν είναι γνωστά τα ονόματα αυτών που την αποτελούν. Ο λόγος που προβάλλεται είναι πως αυτό γίνεται "για προφανείς λόγους διασφάλισης του κύρους και της αξιοπιστίας των ενεργειών" λέει η σχετική απόφαση, εγώ λέω πως είναι πολλά τα λεφτά Άρη (πάνω από ένα εκατομμύριο ευρά βγαίνουν αν γίνουν οι σχετικές προσθέσεις).

Κι όπως έλεγε ο Μαυρογιαλούρος, εντάξει, φάγανε, αλλά το μαιευτήριο έγινε. Αντίστοιχα εδώ, κάποιοι καλοπληρώθηκαν αλλά η τράπεζα γέμισε. Το θέμα είναι όμως με τι υλικό γέμισε. Γιατί στο πλαίσιο της ανάγκης να μπει αρκετό υλικό μέσα, μπήκε ό,τι στάλθηκε. Μ' αποτέλεσμα να υπάρχουν ένα σωρό λάθη. Θέματα που εντοπίστηκαν ήδη από συναδέλφους πως έχουν λάθος διατύπωση. Στα μαθηματικά και στη φυσική είτε ο τρόπος που ήταν διατυπωμένα ήταν ασαφής είτε δινόντουσαν λάθος δεδομένα είτε λάθος ζητούμενα. Στη χημεία να είναι η ίδια άσκηση πολλές φορές με άλλα νούμερα. Στα αρχαία να ζητούνται λεπτομέρειες που ποτέ κανένας δεν τις δίδαξε. Στη βιολογία μου έλεγε συνάδελφος πως όχι μόνο δεν διδάσκονται, αλλά δεν είναι σίγουρος αν οι διδάσκοντες μπορούν να τις απαντήσουν (ειδικά στο συγκεκριμένο αντικείμενο που το διδάσκουν φυσικοί, χημικοί, γεωλόγοι, γεωπόνοι και φυσιογνώστες - αν υπάρχουν ακόμα - εκτός απ' τους βιολόγους, κάτι τέτοιο δεν είναι καθόλου παράξενο).

Εκτός όμως απ' τα λάθος θέματα υπάρχουν κι άλλα προβλήματα. Μιας κι ανεβαίνουν όπως στέλνονται, δεν υπάρχει ομοιομορφία στη γραμματοσειρά και στη δομή που είναι τα απλά, αλλά ούτε και στο βαθμό δυσκολίας που είναι το ζητούμενο. Γιατί υποτίθεται πως με την τράπεζα θα ήταν ισοδύναμα (κατά το δυνατόν) τα διαγωνίσματα, άρα συγκρίσιμα τα αποτελέσματα. Αμ δε. Υπάρχουν θέματα που είναι πανεύκολα κι άλλα που είναι δυσκολότατα. Έτσι που ο ίδιος (καλός) μαθητής μπορεί να γράψει άνετα 20 ή να δυσκολευτεί να πιάσει το 17.

Τι κάνουμε τώρα; Κάποια θέματα αποσύρονται. Κάποια άλλα μένουν κι εναπόκειται στους διδάσκοντες να πάρουν πρωτοβουλίες. Αλλού διορθώνουν τα εμφανή σφάλματα. Αλλού διορθώνουν με μπόνους τα γραπτά. Αλλού δίνουν υπερβολικές "εξηγήσεις" για το πώς μπορεί να απαντηθεί ένα θέμα. Απόψε αυτοσχεδιάζουμε δηλαδή.

Για κλείσιμο να πω πως έχουν εξαγγείλει ότι από Σεπτέμβρη θα έχουμε περισσότερα θέματα όχι μόνο για την Α αλλά και για τη Β λυκείου. Τώρα, πώς θα υπάρχουν έτοιμα τα θέματα όταν δεν είναι έτοιμα τα βιβλία ούτε έχει καθοριστεί η εξεταστέα ύλη (που φέτος για την Α καθορίστηκε τον Φλεβάρη, αργά μεν αλλά πριν αρχίσει να γεμίζει η τράπεζα) εγώ δεν μπορώ να απαντήσω. Πάντως το υπουργείο δηλώνει ευχαριστημένο αφού τα σχολεία κληρώνουν θέματα :)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.