23 Δεκεμβρίου 2014

Υγραεριοκίνηση αυτοκινήτου

Έγραφα πριν κάποιο καιρό για την υγραεριοκίνηση των αυτοκινήτων στην Τουρκία. Κι είχα αναφέρει πως κι εγώ έχω βάλει γκάζι στο αυτοκίνητό μου (autogas το λένε) και πως τα συμπεράσματά μου θα τα είχα στο τέλος του χρόνου, να έχει δουλευτεί λίγο. Το γκάζι σαν ιδέα μου πρωτομπήκε πριν κάνα χρόνο. Δηλαδή το είχα ακούσει από παλιότερα, στη Γερμανία είχε γκάζι στα πρατήρια αλλά δεν είχα δώσει σημασία. Μου φαινόταν κάτι το ξεχωριστό και το ιδιαίτερο που δεν ήταν για μένα. Πέρυσι λοιπόν, ήμασταν στην Κερατέα και κάποιος με ρώτησε για ένα συνεργείο στην περιοχή μου τι έχω ακούσει, να έρθει να βάλει γκάζι. Μου φάνηκε περίεργο και το άρχισα να ψάχνω. Αλλά το παράτησα πάλι. Τον Ιούνιο μια φίλη μας έλεγε πως πάει Αθήνα - Τολό με τα μισά λεφτά κι είναι πολύ ευχαριστημένη κλπ. Άλλο ένα κλικ, αλλά σκεφτόμουνα πως στη Μυτιλήνη που θα είμαι και θα κάνω χιλιόμετρα δεν έχει γκαζάδικο. Κι ήταν ανασταλτικός παράγοντας. Μέχρι που ο Δημήτρης αντέτεινε πως αφού διαφημίζουν τοποθέτηση υγραερίου στη Μυτιλήνη, θα έχει και πρατήριο. Μπήκα στη σελίδα με τις τιμές καυσίμων του υπουργείου και μου βγάζει πως έχει ένα στη Γέρα. Μα όταν είμαι στο νησί, από κει περνάω τακτικά (είναι στο δρόμο Μυτιλήνη - Πλωμάρι) άρα θα με βόλευε. Ο κύβος ερρίφθη.

Η τοποθέτηση έγινε σε συνεργείο στη Μεταμόρφωση. Το συνολικό κόστος, στα 900€ περίπου. Κι αρχίζουν οι συγκρίσεις. Το πρώτο εξάμηνο του 2014, πριν βάλω το γκάζι δηλ., είχα κάνει περίπου 6.000 χλμ. Η κατανάλωση ήταν στα 9,1 λίτρα στα 100 χλμ, δηλ. μου κόστιζε 0,15€ το κάθε χιλιόμετρο. Το δεύτερο εξάμηνο έφτασα τα 9.000 χλμ. (ήταν και το καλοκαίρι που είχε παραπάνω βόλτες). Η κατανάλωση σκαρφάλωσε στα 12 λίτρα (δεν είναι μικρή η αλλαγή) αλλά αφενός μεν με την κατρακύλα των τιμών του πετρελαίου αφετέρου με το ότι ήταν γκάζι, το κόστος κατέβηκε στα 0,11€ το χιλιόμετρο. Το ποσό που εξοικονομήθηκε υπολογίζω πως είναι γύρω στα 300€ (ναι, με τις μειωμένες τιμές του τελευταίου διμήνου). Εγώ έλεγα πως θα έκανα απόσβεση σε τρία χρόνια. Αν έκανα το ένα τρίτο της απόσβεσης σε ένα εξάμηνο, άρα η υπόθεση συμφέρει πολύ.

Και μερικά τεχνικά θέματα: Η τοποθέτηση περιλαμβάνει μια "μπουκάλα" (ειδικό ντεπόζιτο) που στο δικό μου αυτοκίνητο τοποθετήθηκε στο χώρο της ρεζέρβας. Και μιας και η ρεζέρβα μου ήταν κανονική, είχε μπόλικο χώρο και μπήκε μεγάλο τάνκι, 50 λίτρων. Έτσι δεν έχω να σκέφτομαι να γεμίζω κάθε λίγο. Τα πρατήρια είναι σχετικά λίγα κι οι τιμές στο γκάζι έχουν μεγάλη διακύμανση. Αυτή τη στιγμή που γράφω και για την Αττική μπορεί να βρεις υγραέριο από 0,70€ μέχρι 0,82€ και παραπάνω. Τα 12 λεπτά σημαίνει μια διαφορά 17%! Στη Μυτιλήνη που είναι μονοπώλιο, πάει πάνω από 0,90€ αλλά και πάλι είναι οικονομικότερο απ' τη βενζίνα. Σε σύγκριση με το ντίζελ, δεν γνωρίζω, δεν απαντώ. Να σημειώσω πως οι τιμή του γκαζιού έχει μεν πέσει τον τελευταίο καιρό, αλλά λιγότερο απ' των άλλων καυσίμων (σε ποσοστά).
Η αλλαγή στη μηχανή ήταν η τοποθέτηση κάποιων επιπλέον σωληνώσεων (και τι άλλο ακριβώς έκαναν δεν φτάνουν οι γνώσεις μου μέχρις εκεί) καθώς κι ενός μπουκαλιού για επιπλέον λάδωμα της μηχανής μιας και το υγραέριο είναι πιο ξερό καύσιμο σε σχέση με τη βενζίνα, λέει. Το λάδι αυτό, με 5€ το μισό λίτρο, κρατάει για 5 - 6 χιλιάδες χιλιόμετρα, άρα αμελητέο κόστος. Επίσης, στο χώρο της μηχανής υπάρχει κι ένα κουτάκι που κάνει τον ηλεκτρονικό έλεγχο για την τροφοδοσία καυσίμου (εγκέφαλος!).

Στο ξεκίνημα και για κάποια χιλιόμετρα μέχρι να ζεσταθεί η μηχανή κάπως, η τροφοδοσία γίνεται με βενζίνα κι όταν το σύστημα διαπιστώσει πως έπιασε την κατάλληλη θερμοκρασία η μηχανή γίνεται αυτόματα αλλαγή σε γκάζι. Άρα το ντεπόζιτο της βενζίνας πρέπει να έχει καύσιμο μέσα. Με βενζίνα κινείται κι αν τελειώσει το γκάζι. Το ποιο καύσιμο καταναλώνεται κάθε στιγμή φαίνεται από ένα λαμπάκι: όσο αναβοσβήνει είναι σε ετοιμότητα, όταν ανάψει μόνιμα πάει να πει πως τροφοδοτεί με γκάζι. Το ίδιο όργανο δείχνει και το πόσο καύσιμο υπάρχει, είναι δηλαδή το αντίστοιχο με το δείκτη βενζίνης.

Τελικό συμπέρασμα: Αν είναι καλή ιδέα η τοποθέτηση παίζει ανάλογα με την ηλικία του αυτοκινήτου (να έχει προοπτική να μείνει στα χέρια σου κάποια χρόνια), τον κυβισμό, τα χιλιόμετρα που διανύει και το είδος των χιλιομέτρων. Προσωπικά δεν μετάνιωσα και πιστεύω πως ήταν μια καλή επένδυση. Αυτό θα φανεί όμως σε βάθος χρόνου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.