03 Δεκεμβρίου 2015

Μελομακάρονα (Φοινίκια)

Σπιτικά μεν, αλλά όχι από μένα. Μου τα φέρανε.

Χριστούγεννα έρχονται, ήδη στα σουπερμάρκετ άρχισαν να εμφανίζονται τα μελομακάρονα, άρα καιρός να βάλω κι εγώ τα δικά μου. Δικά μου τρόπος του λέγειν, είν' η συνταγή της μάνας μου η οποία και τα φτιάχνει και μας τα προμηθεύει. Κι επειδή φτιάχνει και δίνει σε διάφορους συγγενείς, κι επειδή τα φτιάχνει πολλές φορές το χρόνο κι όχι μόνο τα Χριστούγεννα, ξοδεύει τεράστιες ποσότητες λαδιού. Και της κάνει εντύπωση που εμείς ξοδεύουμε τόσο λίγο :)


Τα μελομακάρονα στο χωριό μου τα λέμε φοινίκια. Για κάποιους άλλους (Μακεδονία;) τα φοινίκια είναι γεμιστά. Σε μας πάλι, όχι. Συνήθως τα μελομακάρονα, θέλουν και μέλωμα. Εγώ τα προτιμώ σκέτα (σαν μπισκότα), αλλά οδηγίες θα δώσω και γι' αυτό! Ένα άλλο αξιοσημείωτο είναι ότι τα μελομακάρονα όταν είναι ξερά (δεν τα έχω μελώσει δηλ.) μπορούν να κρατήσουν για πάρα πολύ καιρό (5 - 6 μήνες άνετα). Έτσι τα κρατάμε συνήθως, και τα μελώνουμε λίγα λίγα μετά.

Υλικά

5 ποτήρια λάδι
1 1/2 ποτήρια ζάχαρη
1 1/2 ποτήρια νερό
1 ποτηράκι κονιάκ
1 κουταλάκι σόδα
2 κουταλάκι αμμωνία
1 κουταλάκι κανέλα
1/2 κουταλάκι γαρύφαλλο
ξύσμα λεμονιού
1 ποτήρι χυμό πορτοκαλιού
2 κιλά αλεύρι περίπου

Για το μέλωμα

1 ποτήρι νερό
1 ποτήρι ζάχαρη
1 ποτήρι μέλι
κανέλα
καρύδι τριμμένο

Παραλλαγή:

Αντί για 1 ποτήρι χυμό πορτοκαλιού βάζω 1 ποτήρι νερό και 2 κουταλιές χυμό λεμονιού

Εκτέλεση

Βάζω σε μια λεκάνη το νερό και τη ζάχαρη και τα δουλεύω. Προσθέτω το λάδι, το κονιάκ και λίγο από τ' αλεύρι. Σ' ένα μπολ ρίχνω το χυμό πορτοκαλιού και τη σόδα και τα ανακατεύω μ' ένα κουταλάκι, να διαλυθεί και να αφρίσει. Αδειάζω το διάλυμα σιγά - σιγά στο υπόλοιπο μείγμα (να πέφτει αφρός). Προσθέτω τα υπόλοιπα υλικά και ζυμώνω καλά.
Παίρνω ένα κομμάτι ζύμης, το ανοίγω να έχει ύψος ένα δάκτυλο περίπου και κόβω κομμάτια με φόρμα σε διάφορα σχήματα. (Άλλη τεχνική είναι να πάρω μικρά κομμάτια ζύμη, όσο ένα μελομακάρονο, να το πλάσω μακρόστενο, να το καρφώσω με τα δάκτυλα και να το πιέσω στο χοντρό του τρίφτη). Βάζω τα μελομακάρονα σε ταψί και τα ψήνω σε μέτριο φούρνο για 40' περίπου, μέχρι να πάρουν λίγο χρώμα.

Για το μέλωμα

Βάζω σ' ένα κατσαρόλι το νερό με τη ζάχαρη και το μέλι να βράσουν. Όταν αρχίσει να βράζει, ρίχνω λίγα λίγα τα μελομακάρονα να πάρουν μια δυο βράσεις και να μουσκέψουν καλά. Τα βγάζω και τα στρώνω σε μια πιατέλα. Τα πασπαλίζω με καρύδι τριμμένο και κανέλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απόψεις; Ιδέες; Αντιρρήσεις; Παραλλαγές;
Όλα ευπρόσδεκτα.